πηγη |
Θα μπορούσαμε να ορίσουμε την σχολική επίδοση ενός μαθητή ως την αξιολόγηση της απόδοσης του σε σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία. Η σχολική επίδοση των μαθητών επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες που δεν έχουν να κάνουν μόνο με το σχολικό πλαίσιο του μαθητή αλλά και με το οικογενειακό, το εκπαιδευτικό αλλά και το κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο ζει.
Κάποιοι μαθητές παρουσιάζουν χαμηλή σχολική επίδοση και οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί το αποδίδουμε σε αδυναμία ή αδιαφορία προς τα μαθήματα και γενικά προς το σχολείο. Σε πολλές περιπτώσεις η χαμηλή σχολική επίδοση μπορεί να οφείλεται σε έλλειψη σχολικής ωριμότητας του παιδιού, σε αισθήματα ντροπής ή δειλίας ή ακόμη και σε απουσία εσωτερικών κινήτρων για μάθηση. Χωρίς να αμφισβητεί κανείς ότι αυτά μπορεί να επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών πολλές φορές η πραγματικότητα βρίσκεται και σε βαθύτερα αίτια.
Το οικογενειακό πλαίσιο λοιπόν φαίνεται να επηρεάζει τη σχολική επίδοση των μαθητών. Πολλές φορές τα παιδιά δεν προσέχουν στο μάθημα, είναι μελαγχολικά και κλείνονται στον εαυτό τους κάτι που ίσως να μαρτυράει ότι το οικογενειακό περιβάλλον μπορεί να μην είναι αρκετά υποστηρικτικό ή μπορεί να υπάρχει δυσκολία επικοινωνίας μεταξύ των μελών της. Παράλληλα το οικογενειακό περιβάλλον μπορεί να είναι πολύ πιεστικό για υψηλές επιδόσεις κάτι που μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα λόγω της υπερβολικής πίεσης που ασκείται απέναντι στα παιδιά. Επιπρόσθετα, ως γονείς κάποιες φορές μπορεί να προσπαθούμε να “σπρώξουμε’’ τα παιδιά προς μια κατεύθυνση για το τι να κάνουν αφού αποφοιτήσουν από το σχολείο κάτι που τα ίδια να μην θέλουν να το επιλέξουν αλλά να το κάνουν για να μην δυσαρεστήσουν τους γονείς τους. Όλο αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να επηρεάζονται αρνητικά και κάποιες φορές και να μην τα καταφέρνουν αφού τελικά καταλήγουν να προσπαθούν για κάτι που τα ίδια δεν επιθυμούν στην πραγματικότητα.
Με τον ίδιο τρόπο και το εκπαιδευτικό πλαίσιο επηρεάζει τους μαθητές αφού εκτός του ότι οι εκπαιδευτικοί μπορεί να πιέζουν για πολύ υψηλές επιδόσεις, πολλές φορές μπορεί να επηρεάζει τα παιδιά ο τρόπος διδασκαλίας αλλά και η συμπεριφορά των εκπαιδευτικών απέναντι στους μαθητές. Έτσι, η επίπληξη και η τιμωρία, ειδικά όταν αυτές γίνονται άδικα ή με άσχημο τρόπο, έχουν ως αποτέλεσμα οι μαθητές να υιοθετούν επιθετικές συμπεριφορές, να έχουν άγχος, ανασφάλεια και σαν αποτέλεσμα χαμηλή σχολική επίδοση που συνοδεύεται από συναισθήματα αποτυχίας. Όταν λέμε εκπαιδευτικό πλαίσιο εννοούμε παράλληλα και τις σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους. Πολλές φορές οι δύσκολες σχέσεις μεταξύ των μαθητών δημιουργούν και δυσκολίες στις επιδόσεις των ίδιων διότι μην ξεχνάμε ότι σε αυτήν την ηλικία αυτές οι σχέσεις είναι πολύ σημαντικές για τα παιδιά και επηρεάζουν άμεσα την ψυχολογία τους. Έτσι το σχολείο ως σύστημα θα ήταν καλό να δίνει έμφαση στην ποιότητα των σχέσεων, οι μαθητές να νιώθουν υποστήριξη και σεβασμό στην προσωπικότητά τους. Παράλληλα, καλό είναι οι μαθητές να συμμετέχουν σε ευχάριστες διεργασίες μάθησης που να εμπεριέχουν αυτενέργεια και ανακάλυψη των ικανοτήτων τους.
Τέλος δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια στο κοινωνικό πλαίσιο αλλά και τις κοινωνικές αλλαγές που επηρεάζουν τα παιδιά κάτι που ίσως πολλές φορές να μην το αντιλαμβανόμαστε. Η αλήθεια λοιπόν φαίνεται να είναι ότι κάθε κοινωνική και οικονομική αλλαγή ειδικά στην δύσκολη εποχή που ζούμε τώρα, όπως επηρεάζει εμάς τους μεγάλους με τον ίδιο τρόπο επηρεάζει και τα παιδιά και κατά συνέπεια και τη σχολική τους επίδοση. Με το να παραδεχτούμε εμείς ως ενήλικες ότι αυτές οι αλλαγές μας επηρεάζουν, με το να προσπαθούμε να προσαρμοστούμε σε αυτές χωρίς να τρομάζουμε και με το να μιλάμε ανοιχτά για αυτές μέσα στην οικογένεια μπορούμε να βοηθήσουμε στην ψυχική ηρεμία των παιδιών αφού δείχνουμε ότι τα εμπιστευόμαστε. Με αυτόν τον τρόπο κάθε κοινωνική αλλαγή που συμβαίνει φαίνεται να μην είναι πια τόσο απειλητική για τα παιδιά και έτσι να επηρεάζει το λιγότερο δυνατό την ψυχολογία τους και κατά συνέπεια τη σχολική τους επίδοση.