πηγη |
Το παιδί που παρουσιάζει δυσγραφία δυσκολεύεται να παράξει σωστά ένα γραπτό κείμενο, ακόμα και αν του παραχθεί καθοδήγηση.
Παρατηρώντας το γραπτό κείμενο του παιδιού με δυσγραφία μπορεί να διαπιστώσουμε:
- άνισο μέγεθος των γραμμάτων,
- μη τήρηση των ορίων του τετραδίου,
- «κακό» γραφικό χαρακτήρα,
- άνισα διαστήματα μεταξύ των λέξεων,
- παραλείψεις γραμμάτων,
- εναλλαγή πεζών και κεφαλαίων στην ίδια λέξη,
- κακή στάση του σώματος,
- αργό ή πολύ γρήγορο ρυθμό γραφής,
- γρήγορη κόπωση
- άρνηση για γραφή
- ιδιότυπη σύλληψη του μολυβιού.
Τι είναι η ιδιότυπη σύλληψη του μολυβιού;
Για να κατανοήσουμε ποια είναι η ιδιότυπη σύλληψη του μολυβιού θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να αναφερθούμε στο τι σημαίνει η λέξη «λαβή».
Ο όρος λαβή ή σύλληψη αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο κάποιος χρησιμοποιεί τα δάκτυλά του για να μπορεί να πιάνει, να κρατά και να χειρίζεται διάφορα -μικρά ή μεγάλα- αντικείμενα.
Συνήθως τα παιδιά στην ηλικία των 10 – 12 μηνών ξεκινούν να σχηματίζουν μουτζούρες, πιάνοντας το μολύβι με έναν ανώριμο τρόπο (ιδιότυπη σύλληψη του μολυβιού), κατά τον οποίο χρησιμοποιούν τον ώμο τους για να μετακινήσουν το μολύβι.
Σιγά – σιγά η σύλληψη ωριμάζει, δηλαδή το παιδί κατακτά την τριποδική λαβή (ώριμη σύλληψη) και μπορεί πλέον να χειριστεί το μολύβι και να σχηματίζει ευανάγνωστα γράμματα.
Ποια είναι η τριποδική λαβή;
Στη τριποδική λαβή το χέρι θα πρέπει να ακουμπά στο τραπέζι και ο καρπός να είναι σε ελαφριά έκταση. Ο αντίχειρας έρχεται σε αντίθεση (αντίθεση = απέναντι θέση) με τον δείκτη σχηματίζοντας περίπου έναν κύκλο. Ο παράμεσος (το 4ο δάχτυλο) και ο μικρός δάκτυλος βρίσκονται σε κάμψη και έρχονται σε επαφή με το τραπέζι. Ο αντίχειρας και ο δείκτης κρατάνε την άκρη – μύτη του μολυβιού, ενώ αυτό ξεκουράζεται στην άπω φάλαγγα του μέσου δακτύλου. Το μολύβι θα πρέπει να υψώνεται 45 μοίρες από το χέρι.
Πρέπει να επισημανθεί ότι μπορεί να ενθαρρύνεται η χρήση της τριποδικής λαβής, όμως εάν ένα παιδί δεν μπορεί να «χρησιμοποιήσει» με αυτόν τον τρόπο τα δάχτυλά του για διάφορους λόγους, τότε ο εργοθεραπευτής θα πρέπει να βρει σε συνεργασία με το παιδί και ενδεχομένως με τη χρήση βοηθημάτων, ποια είναι εκείνη η λαβή, η οποία θα είναι λειτουργική, δεν θα επηρεάζει την ταχύτητα της γραφής και δε θα κουράζει το χέρι.